torsdag 9. februar 2012

OBIK renn nr.4 2012, Kollen på sitt beste!

I går prøvde jeg meg for første gang på OBIK Skikarusellen. Arrangør er bedriftsidretten i Oslo og arena er nasjonalanlegget i Holmenkollen. OBIK Skikarusell består av totalt seks renn og gjennomføres på onsdager i januar og februar. I år er det fem renn i klassisk- og et renn i friteknikk. Alle renn arrangeres i Holmenkollen, men løypen kan variere litt fra gang til gang.

Man skulle denne gangen gå tre runder à 3,5 km, totalt ca 10,5 km. På grunn av mye kunstsnø og mange løpere, gikk smøretipsene ut på å smøre med litt mykere voks enn vanlig. Temperaturen var rundt -7. Jeg preppet skiene før jeg dro til Kollen og hadde lagt på VR45 og et lag med VR50 helt ytterst. Dette gav spikerfeste og gjorde at jeg fikk en bra opplevelse.

Resultatmessig hadde jeg ingen ambisjoner, men målet var å prøve å gå bra på ski. Jeg er nå ferdig med teknikkurset som jeg har gått på de fire siste ukene. Håpet var selvfølgelig at jeg kunne fokusere på de tingene jeg har lært der og at det kunne bidra til et godt renn. Nå er det dessverre ikke slik at teori og praksis er det samme. Fra starten gikk det ganske tøft oppover og pulsen gikk rett i taket. Det var løpere på alle kanter og det var bare å gå det en klarte. Så lenge det var bratt nok så klarte jeg å trykke mot underlaget og følge løperen foran. Når det flatet ut forsvant han i flott diagonalgang, mens jeg kavet bak.

Jeg prøvde å holde igjen litt på førsterunden. Greit når en ikke aner hvordan løypa er. Lå i rygg på ei jente ganske lenge, men ut på andre runden gikk det litt for sakte og jeg dristet meg til å gå forbi. Gikk ganske jevnt og prøvde å jobbe det jeg kunne i bakkene. Følte meg fortsatt ganske sprek. Opp Helnerbakken for andre gang gikk fint. Inn på stadion til runding kunne jeg konstatere at farten var omtrent som på første runden. En runde igjen og det var på tide å få ut det siste. Bakkene ble tyngre, men viljen og innsatsen var større. Hadde fint trykk opp Helnerbakken og staket det jeg kunne rundt hesteskoen og opp oppløpet. Tiden på siste runden ble omtrent som på de to foregående.

Jeg kom i mål på 42:18. Vinneren gikk på 28:34. Jeg brukte altså omtrent 50% lengre tid og det er helt ok til meg å være. Skulle nok ønske at jeg hadde klart å gått litt mer diagonalgang. Det blir veldig mye løping på skia og det koster mye krefter. Men det er vanskelig å fokusere på teknikkene på en så kort og intensiv økt. Det var forøvrig fire utforkjøringer uten spor i runden. Alle med skarpe svinger i bunnen. Dette taper jeg veldig mye tid på. Heldigvis har jeg blitt bedre og klarte å holde meg på beina gjennom hele rennet. Men jeg er veldig pysete og kaster bort mye tid og krefter på ploging og bremsing. Må jobbes med diagonalgang og utforkjøring! Uansett et bra renn og på XC ranking har jeg fått den klart beste poengsummen min på ski. Et tegn på fin gjennomføring og fremgang

Alt i alt en helt topp økt i Kollen. Fantastisk bra arrangement, trikkeskinner det meste av løypa og flotte værforhold. Skirenn blir ikke mye bedre enn dette. Kan absolutt anbefales!

Resultat:
  1. Frode Jermstad,                   Grünenthal Norge AS,  28:34
  2. Stian Remseth Andresen,     Team Xtra Personell,    28:36
  3. Christoffer Callesen,             Team Xtra Personell,    28:41
Totalt 335 på start og jeg endte som nummer 276. Jeg vil nok si at nivået generelt var meget høyt.

Besøk Skikarusellen på OBIKs hjemmeside
Resultater OBIK renn nr.4 2012

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar